Versla je uitstel-monster: 11 tips

Pomodoro-techniekJa hoor, daar is ie weer. Het ‘uitstel-monster’. Het het-is-vakantie-dus-ik-mag-rustig-aan-doen-monster. Herken je hem? Dat gevoel van ‘Hier heb ik geen zin in, ik doe het morgen wel.’ Dat stemmetje in je hoofd dat roept. ‘Dat kan morgen toch ook?’
De hele week plaagt ‘ie me al. En dus ga ik hem nu gebruiken om mijn uitstelgedrag de das om te doen.

Wat heb je eigenlijk aan uitstelgedrag? Waarom stellen we uit? Is het echt verkeerd om uit te stellen? Komt van uitstel altíjd afstel?

Laten we bij het begin beginnen. Iedereen stelt wel eens uit. Omdat je er NU geen zin in hebt, of omdat een andere taak langer duurde dan je verwachtte. Daar is niks mis mee. Maar als de energie die achter het uitstellen je omlaag haalt, als dat stemmetje in je hoofd schreeuwt dat je toch vooral niks moet doen… Dan beland je in een negatieve spiraal van gedachten en gevoelens. En dat wil je niet. Dat kan namelijk ook heel goed leiden tot ‘ik doe het helemaal niet’ en dat haalt je dan nog weer verder omlaag. Ik hoor het stemmetje al schreeuwen: ‘Zie je wel! NIETSNUT!’

Positief uitstellen

Uitstellen kan wel positief zijn als je je er goed bij voelt. Als je energie erachter positief is. Als je een ‘goede’ reden hebt voor het uitstellen. Bijvoorbeeld een inspirerende afspraak, die je juist helemaal motiveert om straks keihard aan de slag te gaan. Of een middag met je vriendin die je al veel te lang niet hebt gezien.

Dan kies je bewust voor iets anders. Iets leuks, iets waar jij blij van wordt. En dat mag! Dan kies je ervoor om ‘dat wat moet’ op een ander moment te doen.

lijstje-uitstelgedrag verslaanJouw uitstelmonster verslaan

Heb je door dat je aan het uitstellen bent, omdat je het écht niet wilt doen? Gefeliciteerd! Ja, echt, gefeliciteerd! Je herkent het uitstelmonster. Nu kun je hem verslaan. Kijk maar:

  1. Onderzoek waaróm je uitstelt en hoe je je daarbij voelt.
    Ik voelde me vanmorgen rot omdat ik niet aan het werk ging. Maar ik ontdekte dat ik even rust nodig had na de leuke, drukke en lange dag gisteren. Toen voelde het niet meer als uitstellen, maar als tijd voor mezelf.
  2. Stel een limiet voor jezelf. Hoe lang MAG je van jezelf uitstellen? Een uur? Een ochtend? Is 10 minuten genoeg?
  3. Geniet van je uitstel-tijd. Doe iets leuks, iets voor jezelf, rust uit. Zorg goed voor jezelf.
  4. Maak alvast een plannetje voor wát je straks gaat doen. En hoe lang je ermee bezig gaat.
  5. Zoek tools die helpen. Ik gebruik regelmatig de Pomodoro- techniek.Wissel steeds 25 minuten geconcentreerd werken af met 5 minuten pauze. Ik gebruik een pomodoro-app.
  6. Kom in actie. DOE wat je moet doen. Snel. Efficiënt. Je staat verbaasd hoeveel je kunt doen in 25 minuten.
  7. Maak een lijstje met de dingen die je moet doen en streep ze af als ze klaar zijn.
    Lijstjes werken tegen me als ik alleen zie wat ik NIET gedaan heb. Maar helpen om het uitstellen te verslaan. Zet er trouwens maximaal 4 klussen op.
  8. Ga schrijven. Wat is er aan de hand? Waarom stel je uit? Maak je lijstje. Of schrijf over iets heel anders en kom zo weer in actie. Schrijf vanuit je hart.
  9. Voel hoe gaaf het is om af te vinken wat je al zo lang voor je uitschuift. Gedaan!
  10. Werk in korte, behapbare tijdsstukjes. Een kwartier, een half uur. Zet je wekker. Of gebruik de pomodoro. Als je wekker gaat MAG je stoppen. Verbazingwekkend hoe veel je gedaan krijgt in die korte tijd. En je maakt het waarschijnlijk af, nadat de wekker ging. VINK. KLAAR… YES!
  11. Beloon jezelf. Een kopje koffie in je pauze. Een wandeling na een middag doorwerken.

Nooit verwacht dat mijn mijn lazy morning in een geïnspireerde blog verandert! Dat kan namelijk ook, dat de inspiratie JUIST komt in de tijd dat je van jezelf mocht lummelen.Mooi meegenomen!

Wil je ervaren hoe je schrijvend je uitstelgedrag kunt verslaan? Maak dan een afspraak voor een gratis Skype-sessie. Je leert dan 2 manieren van schrijven vanuit je hart én hoe je dat kunt gebruiken. Ik help je graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.