Hoor jij echt wat een ander zegt?

25197060_s

 

Communicatie is taal. Taal is woorden. Geschreven of gesproken. Hoe vertel je wat je wilt zeggen? Maar communicatie is ook luisteren. Want hoe kan je het goede zeggen of schrijven  als je niet geluisterd hebt naar wat de ander zegt of vraagt?

Luisteren is hartstikke moeilijk

Echt luisteren dan. Want als we luisteren naar een ander, horen we de woorden en zien we de non-verbale communicatie, als we tenminste in dezelfde ruimte zijn. En ogenblikkelijk is ons brein bezig met een reactie. Wat ga ik hierop zeggen? Hoe doe ik dat? Herken ik dit? Wat kan of wil ik jou daarover vertellen? Denken, denken, denken. Hoe passen de woorden die ik nu hoor in mijn straatje en wat ga ik ermee doen?

Je hoort niks neer

Ik heb een keer ervaren hoe verschillend je kan luisteren en vooral hoe moeilijk luisteren is. Het verschil tussen ‘Gewoon alleen maar hoeven luisteren naar de voorgelezen tekst zonder er iets mee te hoeven doen’ en ‘Luister en herhaal 4 van de 10 dingen die hij opnoemt’. Op het moment dat we deze oefening deden, wisten we nog niet waaróm. Waarschijnlijk omdat je dan weer anders luistert.

Weet je wat er gebeurde? Als je luistert zonder reactie te hoeven geven, kun je gewoon luisteren naar de ander. Genieten van de woorden. Horen wat er echt gezegd wordt. Maar moet je luisteren en opletten, dan is er niets meer te genieten, niks ongedwongen luisteren. Nee, dan sta je op scherp om maar niks te missen. En mijn resultaat? Ik ging zo erg m’n best doen om te luisteren, dat ik eigenlijk niets gehoord heb. Alleen maar bezig met: ik moet dit onthouden… en ik onthield bijna niets!

Ingrijpen als het kan

Nu ik dit ervaren heb, ben ik me veel meer bewust van die ‘slechte’ luistermomenten. Zodra ik het merk, kan ik nu kiezen hoe ik het anders ga doen. Even mijn pen en papier erbij pakken om aantekeningen te maken. Want die helpen zeker om beter te luisteren, en terug te komen op dat wat de ander zei.

Ik vind het fijn als de ander naar mij luistert. Dan kan ik toch minstens zorgen dat de ander zich ook gehoord voelt.

Hoe zorg jij ervoor dat de ander zich gehoord voelt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.