Tekst tip maandag: Hoe spreek jij je lezer aan?

tekst tipDe keuze die je maakt voor de manier waarop je je lezer aanspreekt is bepalend voor je tekst.
De keuze die u maakt in de manier waarop u uw lezer benadert in uw tekst, is zeer bepalend voor uw tekst.
Zie je het verschil? De tekst tip van deze week gaat over de keuze tussen u of jij.

 

Welke keuze maak jij?

Kies je ervoor je lezer met “je” en “jij” aan te spreken (net als ik), dan ervaart je lezer dat waarschijnlijk als laagdrempelig. Vaak ook als vriendelijker. Prettiger zelfs.

Spreek jij je lezer aan met “u” dan creëert dat een bepaalde afstand. Het klinkt wat strenger. En maakt de tekst formeler.

Wie is jouw lezer?

Weet je wie jouw lezer is? Weet je voor wie jouw tekst bedoeld is? Dan kan je vaak ook inschatten wat de juiste benadering is. Want wat de juiste aanpak is, hangt af van jouw lezer. Een wat jongere lezer voelt zich prettiger bij je en jij. Is je lezer wat ouder, dan is “u” misschien een betere keuze. Een tekst van een notaris klinkt misschien wel gek als je daarin aangesproken wordt met jij. Al zou het die ingewikkelde tekst vast een stuk prettiger leesbaar maken!

Maak altijd de afweging: Waar voelt mijn lezer zich prettiger bij? Of wat denk ik dat hij fijn vindt.

En ook: wat voelt voor mijzelf prettig? Wat schrijf ik zelf graag.

Ik haalde het vroeger niet in mijn hoofd om “je” te zeggen tegen mijn oma of mijn tantes en ooms. Daar zei ik “u” tegen. Dat had ik zo geleerd, dat hoorde zo. Maar het was ook gewoon netjes.

En nu? Nu is het heel gewoon om “jij” tegen oma te zeggen. Voelen de oma’s zich ook minder oud! En dat vinden oma’s tegenwoordig ook wel heel fijn.

 

Belangrijkste is dus dat je een keuze maakt. Dat je je bewust bent van de keuze. En dat je dat consequent volhoudt in je hele tekst.

2 replies on “Tekst tip maandag: Hoe spreek jij je lezer aan?”

  1. ella schreef:

    Lastig om steeds weer nieuwe invalshoeken te vinden. Weer wat ideeën opgedaan, bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.